torsdag den 8. december 2011

En anden dimension af skriftlighed



 Typografi og skriftdesign (en designers vinkel på skriftlighed) 

Vi gør det hver dag, sætter en masse små tegn op efter hinanden, skaber ord, sætninger, budskaber og nogle gange bliver det til kærestebreve, opslag i opgangen, artikler, plakater eller måske en invitation. Vi kommunikere via de her perlekæder af bogstæver og bruger nogle gange lang tid på at tænke over ordene og deres betydning. Nogle gange kan vi være rigtig omhyggelige. Vi bytte rundt på ordene flere gange, sletter og skrive om, tilføjer nogle ekstra stærke adjektiver. Ja vi kan bliver så optaget af sproget at vi glemmer at vise samme omhug når vi skal vælge skrifttypen.

Det er ikke kun rækkefølgen af bogstæver vi afkoder, det er også tegnene selv og hvordan de er sæt op. Er skriften bastant, enkel og nøgtern eller elegant og forfinet? Vores underbevidsthed sanser det og det er med til at præge vores oplevelse af budskabet. Lige som en duften af et andet menneske eller af et produkt påvirker os underbevist og indvirker på vores oplevelse, ligeledes spiller typografien en vigtig rolle for en teksts virkning på læseren.

I design elsker jeg at lade kursisterne arbejde med denne vigtige dimension af skriftligformidling og prøver at øge deres bevidsthed i forhold til skriftdesign og hvordan de anvender skrift.

Typografi handler kort sagt om skriftdesign og om at behandle tekst ud fra æstetiske og funktionelle overvejelserSå arbejdet med typografien forudsætter en stillingtagen til formålet (hvad vil man opnå), mediet, læse situation, modtageren/målgruppen og afsenderen men også hvordan man løser de funktionelle krav så æstetisk som muligt.


 Mere end Times New Roman i pk 12 og med halvanden linjes afstand 
Så hvad kan kursisterne bruge denne viden til? Jo, Times New Roman i punktstørrelse 12 og med halvanden linjes afstand er ikke universalløsningen. Måske jobansøgningens opsætning og skriftvalg kan afspejle ens personlighed eller en dyb kendskab til virksomhedens værdiger. Andre gange skal lejlighedssangen måske bare være læselig for moster Oda og alle andre på tros af deres alkoholindtag, men overskriften og opsætningen må stædig gerne afspejle romantik og at det er et bryllup vi er til.

Til det har jeg nogle små øvelser hvor vi laver ansøgninger med mumle-tekst på latin (Lorem Ipsum larum …). Og så med præcis samme uforståelige tekst laver de to ansøgninger en der skal udtrykke ung, progressiv og hip og en der udtrykker seriøs, ordentlig og præcision. ...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar